~SALAM BAITULLAH~

Ya Allah..betapa kuatnya dugaan rindu yg kau beri pd hambaMu terhadap Baitullah..tanah2 suci Makkah dan Madinah…Walaupun aku seorang yg gila2 dan byk kali berbuat dosa, tapi aku tetap rindu pada Baitullah kerana aku tahu rindu itu adalah anugerah dari ALLAH.. Aku pasti, setiap orang yg menunaikan ibadah di sana pasti akan merindui Tanah Suci tersebut. Nikmat tak terperi dalam pelbagai bentuk ujian yg menduga aku..Memang..aku ditimpa dugaan yg kuat yang berkait dengan hati dan perasaan semasa di Makkah. Betullah kata mak, ‘dugaan di Makkah lagi kuat dari di Madinah sebab kat Makkah lah yg kita btl2 beribadat wajib’. SANGAT BETUL,mak!!!!

Semasa kat sana, selain dari aku yg ditmpa dugaan, ada beberapa kawan jemaah yg ditimpa dugaan jg. Ada yg kehilangan duit, kehilangan beg di airport, kehilangan anak kandung (meninggal), adik beradik yg tidak dapat dijumpai ketika di Masjidilharam dan kehilangan kad ATM. Ini semua dugaan yg Allah nak tgk kami dapat bersabar atau tidak.

Aku sangat berterima kasih kepada RTM 1 kerana membentuk sbuah rancangan bertajuk ‘SALAM BAITULLAH’ yang disiarkan pada jam 9 malam setiap hari.. .Makin menggamit rindu aku pada Baitullah..Rasa nak pergi lagi!!!! apabila tersengar talbiah “LabbaikAllah hummalabbaik, Labbaika la syarikala kalabbaik, Innal hamda wan niqmata, laklaka walmulka,la syarika lak” sangat2 meruntun jiwa aku yg sedia rindu ni..Air mata senang sgt mengalir dan rasa sebak.Tak kisah lah kat umah atau kt ofis…

Semoga aku dapat menunaikan umrah dan haji lagi di sana dengan bersungguh2nya!!

Tinggalkan Jawapan

