Raya 2009

Alhamdulillah…bulan Ramadhan telah berlalu dengan lancar dan sepat aku habiskan 30 hari di bulan Ramadhan thn ni…Syawal pula melayarkan tirainya…thn ni akiu beraya di negeri sembilan,semua sedara mara aku beraya kt n9 ni…meriah betul..
Baju raya aku kali ni warne hijau…kebarung gitu..huhu…tapi raya ni aku tak bergambar pun,tk sempat la raai sgt org dtg..tk pe la…tk de rezeki,kan…Raya kali ni mcm besa,masakan yang mesti ada memang ada..Aku masak rendang cili api ayam, mak teh aku masak kauh lodeh, wan aku buat kuah kacang,rendang dan akak aku buat mee hoon.Lemang kami beli je..tk larat nak bakar sendiri..pendek kate sume ada.

masakan yang mesti ada masa raya:
1. lemang
2. ketupat
3. rendang
4. kuah lodeh
5. kuah kacang
6. rendang cili api ayam (ni kalo pakcik aku ada sebab dia mmg suke mkn rendang ni)..
dan lain-lain makanan…tapi kuih raya memang yang teratas la…hehe…
tahun ni kuh raya memang banyak mcm besa.banyak betul penaja…setiap orang akan sumbang,wan n atok akan buat kek belang2 diorang.hehe…
Malam raya pun aku, dan sepupu masih lagi sibuk mengemas meja makan dan rumah atas. menyapu,mengemop dan macam2 lagi la…ye la,rumah orang kg ni kan ada dua tingkt besanya..so,kami akan buka rumah bawah dan atas sekali untuk org yang datang.makanan akan dibahagi dua jugak la kiranya..memang best la raya kt n9 ni..

Pagi raya…
aku bangun subuh dan tak tido balik lepas tu..terus ke dapur tolong mak, mak teh,wan prepare makanan dan masak kuah lodeh sume..lepas tu pukul 8 kami g solat raya..balik tu kami bersalam-salaman dan sesi bertukar2 sampul yang berisi duit raya pun bermula.haha..aku tetap dapat duit raya tahun ni.hehhe…(walaupun tak sebanyak dulu)..

lepas tu berduyun-duyun orang datang..wa..berduyun tiba…huhu…

bila malam pulak,tak de orang datang,tapi kami pulak yang sibuk makan kuih raya..dan main dengan alif hakimi.anak buah aku yang tercomel sgt tu…semua orang cuit die sebab dia dh pandai mengagah orang balik.hehe..

Itu la cerita aku di hari raya pertama…berwarna warni…

One thought on “Raya 2009

Tinggalkan Jawapan

