kahwin dulu…

Tajuk panas ni..Sebenarnya aku tengok halaqah ni,tajuk nye “KAHWIN DULU”.

Aku tengok ni sebab memang aku suka tengok,even tak setiap minggu.Masa mula-mula dengar tajuk ni dan tengok iklan nye,aku rasa ‘eh2,segan la nak tengok’.Tapi kenapa aku nak malu kalau nak dapat ilmu,kan..

Sepanjang tengok rancangan ni,aku semakin insaf. Apa taknya, dia cerita pasal bagaimana kita nak bercinta secara islamik sebab percintaan dalam Islam adalah HARAM…tapi macamana kita nak bercinta macam tu??
Kata ahli panel dua orang tu ialah kalau ada org SMS,jangan dibalas dulu mesej tu, tapi balas “saya masih ada mak ayah,wali,sila berhubung dengan mereka dahulu”.Maksudnya nak ngelak kita dari wat mksiat la dengan cara mesej2 dan aktiviti2 yg seterusnya…Aku sangat setuju tu,betul3…

Mesej yang tersirat ialah kahwin la dulu sebelum memulakan percintaan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram.Tapi kalau dah berjumpa di universiti dan slalu terjumpa macamane ye??

Ahli panel kata sebelum kahwin kena ada 3 kunci:
1. kunci rumah = tempat tinggal la tu…
2. kunci keta = kenderaan la..takkan nak jalan kaki je…
3. kunci pejabat= pekerjaan la..takkan tak de keje nak kahwin dah,kan…

k la,,,papepun aku akan cuba baiki diri aku,dan sebenarnya aku dah tanam sesuatu dalam diri aku lepas naik semester ni.

2 thoughts on “kahwin dulu…

  1. aisha umai says:

    sesungguhnya ada hadis nabi mengatakan ambil lah isteri, ia akan membuka pintu rezeki..insyaALLAH cuma ilmu di dada tentang perkahwinan tu perlu di isi sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan kerana pada pendapat saya perkahwinan adalah permulaan kebahagiaan berpasangan dan cabaran sebenar kehidupan…buat isteri perlu bersedia menjadi isteri yang sentiasa bersyukur dan sabar–buat ingatan jua buat diri ku

Tinggalkan Jawapan

