ape kate….

Nak tau kenapa aqma87 tak mahu berputus asa, sebab satu je prinsip hidup die, ‘KATAKAN TIDAK KEPADA BERPUTUS ASA’ ..bukan ingin bermegah diri atau bercakap besar. Aku pernah terbaca dalam satu bahan ilmiah ni, bahawa ‘Sesungguhnya Allah murka kepada orang yang berputus asa dan tidak mahu merobah hidupnya sendiri’…ha..pasal itu la aku sedaya upaya akan tetap berusaha dan tak nak ada perkataan ‘give up’, ‘putus asa’ dan yang seumpama dengannya.(walaupun aku banyak menyebut frasa itu bila sudah penat). Walaupun aku telah banyak membuat dosa di dunia ini,tapi yang ni sedaya upaya akan aku elakkan sebab aku takkan dapat ape jika berputus asa.

Ok,bayang kan ye,jika kita sedang berhadapan dengan tugas yang terlalu banyak dan memerlukan kita melaksanakannya dengan kadar segera dan serentak.Mestilah kita boleh ‘botak kepala’ nak fikir yang mana patut dibuat dulu. So aku nasihatkan,buat satu plan yang simple tapi berkesan dengan kadar segera. jangan buat satu2 kerja sahaja tapi jalankan serentak tapi sedikit2.. Sebab kalau hanya buat satu kerja sahaja,yang lain akan tergendala.Jika boleh minta orang yang perlu menerima hasil kerja kita itu memberi sedikit lagi masa bagi kita menyiapkan tugas itu.

Tapi,yang paling penting : JANGAN MENANGGUHKAN KERJA ATAU BUAT LAST MINIT!!!! Sebab hasil kerja kita mungkin tidak akan sebagus mana dan mungkin kita terpaksa melakukannya bersama tugasan lain di kemudian hari. Aku dh banyak kali kena,so dh serik sgt!!! 

Jika ada peperiksaan, jangan pulak kita fokus kepada satu subjek sahaja. Nota dan ulangkaji perlu ada sebab masa dekat2 dengan exam nanti,kita boleh hanya tinggal baca nota yang kita buat itu. Buatlah nota secantik dan sekemas yg mungkin (nanti ade mood) nak baca. Jangan jadi mcm aku ni,last minit jek..baru2 ni mase exam,aku rajin pergi ke library dengan kawan2 aku dan si’dia’..heheh..tapi bukan kerana si’dia’ yang buat aku rajin tau..tapi memang dah aku budak baik,kan.hehehe..ha..pasal si’dia’ akan aku ceritakan di lain page….=) yg itu khas punyer.huhuhu…..

4 thoughts on “ape kate….

  1. fairuzmokti says:

    ermm…kenapa pilih layout ni…?? hehe…

    sapa eh “si dia” tu…?? cam menarik je untuk dikenali..huhu..

    apa²hal pun, selamat datang ke dunia blog..

Tinggalkan Jawapan

